Relacjeprzemek

Finał Letniej Akademii Jazzu AD 2013

Relacjeprzemek

Finał Letniej Akademii Jazzu AD 2013
Łódź/30.08.2013

Na końcu było słowo.

6. Letnia Akademia Jazzu dobiegła końca. Dwa miesiące niezwykłych muzycznych przeżyć i odkryć odchodzi do historii, ale bynajmniej nie w niepamięć. Ci, którzy wakacyjne czwartkowe wieczory z przyjemnością spędzali w Wytwórni, z pewnością jeszcze długo będą rozpamiętywać wyjątkowy koncert na czterech wibrafonistów, nowoczesne interpretacje utworów Mieczysława Kosza dokonane przez zespół RGG, niezwykle energetyczny i roztańczony występ Jazzanovy, balet “Nihil Novi” w choreografii i z udziałem Krystyny Mazurówny oraz zamykający ów festiwal, spektakl “Moja Słodka Europejska Ojczyzna” w wykonaniu Andrzeja Seweryna i zespołu Jana “Ptaszyna” Wróblewskiego.

Chociaż tegoroczna edycja LAJ poświęcona była legendom polskiego jazzu, takim jak Jerzy Milian, Andrzej Trzaskowski czy Mieczysław Kosz, to Krzysztof Komeda był jej największym bohaterem. Jednak spośród wszystkich poświęconych mu wydarzeń, to te mające miejsce ostatniego dnia festiwalu, wydają się najbardziej atrakcyjne. Już kilka minut po godzinie 18 rozpoczęło się spotkanie przyjaciół Komedy, w którym uczestniczyli: Barbara Nawratowicz, Adam Sławiński, Leopold René Nowak, Wojciech Solarz oraz Edward Etler. Nad przebiegiem dyskusji czuwał redaktor Tomasz Szachowski z II Programu Polskiego Radia. Jednak tym, na co najmocniej czekała publiczność, było premierowe wykonanie kompozycji Komedy “Niebezpieczny Wiek” oraz spektaklu “Moja Słodka Europejska Ojczyzna”, w którym w roli deklamatora wystąpił Andrzej Seweryn. O oprawę muzyczną zadbał zespół Jana “Ptaszyna” Wróblewskiego w składzie: Jan “Ptaszyn” Wróblewski (saksofon tenorowy), Henryk Miśkiewicz (saksofon altowy), Robert Majewski (trąbka), Wojciech Niedziela (fortepian), Sławomir Kurkiewicz (bas) oraz Marcin Jahr (perkusja). “Niebezpieczny Wiek” jest kompozycją, która powstała na początku lat sześćdziesiątych do inscenizacji dramatu czeskiego autora Bohuslava Bezovský’ego wystawianego wówczas w częstochowskim teatrze. Muzykę, która towarzyszyła wówczas przedstawieniu nagrano na kasetę, która z biegiem lat zaginęła z archiwum Teatru. Zachował się jednak zapis nutowy, na podstawie którego odtworzono materiał muzyczny. Koncepcja spektaklu “Moja Słodka Europejska Ojczyzna” sięga natomiast 1967 roku, gdy Komeda na zamówienie Joachima Ernsta Berendta, stworzył muzykę do widowiska jazzowo-poetyckiego. Jazz przeplata się w nim z wierszami m.in. Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Różewicza, Józefa Czechowicza czy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

Spektakl długo nagradzany owacjami na stojąco, najwyraźniej przypadł do gustu łódzkiej publiczności. Nie powinno to dziwić: strona muzyczna przedstawienia była fenomenalna, Andrzej Seweryn doskonale sprawdził się w roli recytatora, ciekawie prezentowała się również scenografia, która chociaż bardzo skromna, a nawet nieco archaiczna, budziła nostalgiczne skojarzenia ze stylistyką spektakli z lat sześćdziesiątych. Owacje należały się także organizatorom za całą Letnią Akademię Jazzu. Rewelacyjny zestaw wykonawców, eksploatowanie coraz nowszych jazzowych terytoriów, świetna jakość koncertów jest znakiem rozpoznawczym LAJ. Oby przyszłoroczna edycja zasłużyła na podobne pochwały.

Sandra Kmieciak