Podsumowaniaprzemek

Najciekawsze albumy polskie 2015 roku

Podsumowaniaprzemek

Najciekawsze albumy polskie 2015 roku

Przedstawiamy 20 krążków, które wypada znać.

Tym razem podsumowujemy to, co muzycznie działo się w naszym kraju. Cała redakcja podzieliła się swoimi typami na najlepsze, ich zdaniem, polskie płyty ostatnich 12 miesięcy. Każdy wytypował po 10 krążków, z czego zebrała się pokaźna suma 75 albumów. Przyznaliśmy 20 miejsc głównych i 10 wyróżnień, ale w poniższym zestawieniu nie pozostaniemy obojętni także wobec niezakwalifikowanych. Warto tu więc wspomnieć m.in. o takich artystach jak: Rycerzyki, Leski (recenzja), Patrick the Pan, Batushka (recenzja), Daniel Bloom, The Dumplings, Kwadrofonik & Adam Strug, Mgła, Zaburzenia (recenzja) czy Bye Bye Butterfly.

Każde porządne muzyczne podsumowanie roku powinno uwzględniać debiutantów. Nie dlatego, że taki jest społeczny przymus, ale dlatego, że świadczyłoby to o wzrastającej jakości tworzonej muzyki. I takich właśnie “świeżynek” nie zabrakło w naszym zestawieniu. Mamy tym samym kolejny dobry rok na polskiej scenie muzycznej. Obiecujący nowicjusze i utrzymujący wysoki poziom weterani.  Zapraszamy do zapoznania się z listą 20 najciekawszych, zdaniem redaktorów Uwolnij Muzykę!, polskich albumów wydanych w 2015 roku.

20. Raphael Rogiński – “Raphael Rogiński Plays John Coltrane and Langston Hughes. African Mystic Music” (utwór)

Podsumowanie otwiera Raphael Rogiński, który na warsztat wziął kompozycje saksofonisty Johna Coltrane’a. Pokazał tutaj, że żadnych dźwięków się nie boi (wcześniej pracował nad “Bachem”), a brzmienie saksofonu przełożył na gitarę. Powstał tym samym album wyjątkowy, ale też zaangażowany, bo celem artysty jest bycie “przydatnym”, czyli tworzenie muzyki autentycznej i o mistycznym charakterze.

19. Pablopavo / Ania Iwanek / Praczas – “Wir” (utwór)

Artysta wielu projektów. Tak można śmiało powiedzieć o Pawle Sołtysie i jego muzycznych inicjatywach. Nie mogło go więc zabraknąć w naszym zestawieniu. Z Praczasem nagrał już w 2011 roku “Głodne Kawałki”, a teraz do współpracy zaprosił Anię Iwanek. Jest poetycko.

18. Oly – “Home” (o albumie / utwór)

Młoda wokalistka grająca na ukulele i kalimbie nagrała płytę dojrzałą i spójną, zarówno w warstwie tekstowej i muzycznej. Nie tylko dla fanów songwritingu.

17. Ptaki – “Przelot” (posłuchaj albumu)

Nie mogło zabraknąć elektroniki. W naszym podsumowaniu otwierają ją panowie z Ptaków, czyli Jaromir Kamiński (Funkoff) i Bartosz Kuczyński (The Phantom). Płyta na wskroś wysamplowana i jakże pełna ciekawych brzmień.

16. Spoiwo – “Salute Solitude” (posłuchaj albumu)

Post-rockowa formacja z Trójmiasta to ubiegłoroczni debiutanci. Nagrali klimatyczny krążek, z typowym odczuciem podróżowania po mrocznych rejonach. Dobra zapowiedź i czekamy na więcej.

15. Baasch – “Corridors” (recenzja / utwór / o debiucie)

Album przepełnia niegdysiejsza energia, towarzyszy jej już jednak większa doza refleksji i samoświadomości. Warstwa liryczna jest głębsza, brzmienie bardziej przemyślane, głos – dojrzalszy. Owszem, zdarzają się również momenty, kiedy wybrany motyw zdaje się trwać odrobinę za długo, a wokal niepokojąco zaczyna brzmieć jak kalka z Dave’a Gahana, mankamenty te giną jednak w natłoku pozytywnych bodźców. Dorota Szubska

14. Król – “Wij” (recenzja / utwór)

Nagrana w domu i przy “współudziale” komputera, elektronicznych instrumentów oraz żony Iwony płyta, to nie zestaw wykrojonych przebojów pod radio, ale jakby na przekór, kawałki “niepopularne”. Po raz kolejny stykamy się ze specyficznym językiem Króla, ale już bardziej oszczędnym niż to miało miejsce za czasów UL/KR czy zeszłorocznego albumu.

13. Szatt – “Bloom” (recenzja / utwór)

“Bloom” jest albumem atmosferycznym, choć nieco żywszym od swojego poprzednika. Słyszalne są spore zmiany jakościowe w produkcji. Szatt zaczął szukać różnych rozwiązań i je odnalazł. Jest oryginalnie, dojrzale, progresywnie. Materiał, który znalazł się na drugiej płycie producenta jest wypadkową eksplorowania przez niego różnych stylistyk. Ewelina Malinowska

12. Babu Król – “Kurosawosyny” (recenzja / utwór)

Do tego albumu nie ma klucza, nie można nie zdać egzaminu z jego odczuwania, bo tak naprawdę jest to historia słuchacza swobodnie unoszącego się na fali chaosu, a nie zdeterminowanego do odkrycia “co autor miał na myśli”. Jeżeli nie dacie się ponieść, to zatoniecie. Jarosław Kowal

11. Kirk – “III” (posłuchaj albumu)

Powstały z dźwiękowych szkiców do niemego horroru “Zew Cthulhu” krążek to materiał już bardziej rytmiczny aniżeli jego poprzednicy. Mniej hip-hopowy i bardziej dubowy.

10. Magnificent Muttley – “Rear Window”(posłuchaj albumu / wywiad)

Mocno gitarowi, grunge’owi, nieco psychodeliczni. Jest głośno, bogato aranżacyjnie, po prostu ciekawie. Jedna z najlepszych rockowych płyt 2015 roku otwiera pierwszą dziesiątkę naszego notowania.

9. Kobiety – “Podarte Sukienki” (recenzja / utwór / o albumie)

Zespół  nagrał płytę wbrew pozorom mało eterową. Bo trudno doszukać na “Podartych sukienkach” piosenki wbijającej w fotel czy w cokolwiek na czym się siedzi, czy po czym się chodzi słuchając muzyki. Ta “nieradiowość” to właśnie wielka, jak nie największa zaleta tego albumu. Albumu spójnego i dopracowanego.

8. Trupa Trupa – “Headache” (recenzja / utwór / wideosesja / wywiad)

Na “Headache” brudne, garażowe granie odeszło na bok. Zespół zrezygnował też z wiodącej roli organów, tak konsekwentnie wykorzystywanych na ostatniej płycie “++”. O ile “++” był albumem niejednolitym, dość chaotycznym stylistycznie (choć z pewnością był to zabieg kontrolowany), na nowej płycie otrzymujemy stopniową ewolucję brzmienia. Tomasz Błaszkiewicz

7. Jaaa! – “Remik” (o debiucie / utwór / recenzja)

Brawo Jaaa! Za bezkompromisowość, bezkonkurencyjność i unikanie dróg na skróty. Zasługują na medal, pełne sale, złote płyty i miliardy fanów. Kasia Wojtasik

6. Kamp! – “Orneta” (utwór / recenzja)

Pełna egzotyki, klubowej dynamiki i fascynujących melodii, nieprzyzwoicie przebojowa, do tego z nutą tajemniczości, a co najważniejsze, mimo “światowego” brzmienia w 100% polska! Aneta Wieczorek

5. Kortez – “Bumerang” (utwór / recenzja)

Kortez ograniczył instrumentarium do minimum, w większości utworów stawiając jedynie na gitarę i subtelnie zagrane partie perkusyjne. To dobry zabieg. Przebijanie się przez ścianę dźwięku mogłoby zabić surowy, aczkolwiek i tak wyrazisty przekaz. Tomasz Błaszkiewicz

4. Alameda 5 – “Duch Tornada” (posłuchaj albumu)

Już nie jako Alameda 3, ale z 5 w nazwie. I już z mniejszą porcją rocka, który ustąpił nieco miejsca elektronice. Bogata w dźwięki, kolory i emocje płyta kolejnego projektu Kuby Ziołka.

3. Stara Rzeka – “Zamknęły się Oczy Ziemi” (recenzja / utwór / o albumie)

Kuba Ziołek to marynarz polskiej muzyki. Nie dość, że każdego roku przemierza setki mil dźwiękowych, oddalając się w rejony, których nikt wcześniej nie zbadał, to jeszcze w każdym porcie pozostawia po sobie potomka. Jarosław Kowal

2. RYSY – “Traveler” (recenzja / utwór)

Przesłuchując ten krążek od początku do końca można się zafascynować – już dawno nikt nie nagrał tak jednolitego albumu, na którym każdy kawałek to potencjalny hit. I nie chodzi tu o monotonię i ten sam ograny patent, który może się podobać, a o znakomicie uformowany styl, który zwyczajnie buja i zaciekawia. Ewelina Malinowska

1. Smolik / Kev Fox – “Smolik / Kev Fox” (utwór)

Nominowana w wielu zestawieniach do płyty roku, również i u nas zyskała największe uznanie redaktorów. Świetne połączenie dwóch muzycznych osobowości, z pozoru odległych, w praktyce okazało się bogatym w piękne dźwięki materiałem.

Wyróżnienia:

Bokka – “Don’t Kiss and Tell” (o albumie / utwór)
Dog Whistle – “Dog Whistle” (posłuchaj albumu)
Graal – “Czarne 13″
Hoszpital – “Weszoło” (recenzja / utwory)
Lao Che – “Dzieciom” (recenzja / utwór)
Mary Komasa – “Mary Komasa” (utwór / wideowywiad)
Searching for Calm – “Right to Be Forgotten” (recenzja / utwór)
The Feral Trees – “The Feral Trees” (posłuchaj albumu)
Tranquilizer – “Take a Pill” (utwór)
Zbigniew Wodecki with Mitch&Mitch – “1976: A Space Odyssey” (utwór)

Ilona Nieroda