Aktualnościprzemek

Nowi artyści w line-upie Tauron Nowa Muzyka 2016

Aktualnościprzemek

Nowi artyści w line-upie Tauron Nowa Muzyka 2016

Wystąpią m.in. Floating Points, Oneohtrix Point Never, Aux88, Roni Size i DJ Krust.

Autorzy jednych z najlepszych albumów ubiegłego roku – Floating Points Live oraz Oneohtrix Point Never, snujący mroczne wizje przyszłości Matrixxman, legenda electro z Detroit Aux88, a także Roni SizeDJ Krust z setem prezentującym początki jungle i drum’n'bassu dołączają do składu XI edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka. W Katowicach zobaczymy także Kida Simiusa, Beneficjentów Splendoru, supergrupę Slalom oraz ukraińskiego pianistę Lubomyra Melnyka.

Floating Points Live

Już jesienią 2014 roku, kiedy w trakcie wywiadu podczas Red Bull Music Academy Shepherd prezentował fragmenty nadchodzącego albumu, wiadomo było, że szykuje się dzieło wybitne. Wraz z wydaniem Elaeni Floting Points awansował do tej samej ligi co The Cinematic Orchestra i Bonobo, jednocześnie nadając nieco przykurzonej odmianie jazzującej elektroniki sporo świeżości. Album zdominował zorientowane na nowe brzmienia podsumowania płytowe ubiegłego roku zajmując pierwsze miejsce w rankingu Resident Advisor. Aktualnie Sam Shepherd objeżdża świat z nowym, żywym zespołem, z którym prezentuje materiał z najnowszego dzieła.

Oneohtrix Point Never

Daniel Lopatin w ubiegłym roku pokusił się o prawdziwą rewolucję jeśli chodzi o swój flagowy projekt Oneohtrix Point Never. Po serii utrzymanych w mniej lub bardziej podobnej stylistyce albumów które oparte były na loopowanych partiach syntezatorów, które z kolei układały się w przestrzenne i generalnie miłe dla ucha pasaże, zaserwował prawdziwą bombę. Album, który on sam określa jako “rockowy” to mieszanka totalna – mamy tu syntezatory udające gitarowe riffy, połamane bity, zmiany tempa, za którymi trudno nadążyć, szaloną imprezę z dużą ilością kwasu i sporo kosmicznych patentów, które na długo zostają w głowie. Jeśli jeszcze nie słuchaliście The Garden of Delete, czym prędzej to zróbcie.

Roni Size b2b DJ Krust present Full Cycle

Po niezwykle udanej trasie ze składem Reprazent w 2015 roku, Roni Size po dwunastu latach przerwy postanowił połączyć siły z DJ Krustem, żeby zaprezentować materiał z czasów świetności wytwórni Full Cycle. Roni Size i DJ Krust wspomniany label założyli w 1994 roku i w jego barwach wydawali materiał czerpiący z hardcore’u, jungle i ragga włączając do niego elementy hip-hopu, jazzu czy funku. Podczas tegorocznych setów dwójki dominować mają właśnie brzmienia z tamtych czasów, wzbogacone o liczne niepublikowane numery, smaczki, dubplate’y i nigdy nie wydane miksy. Sety Size’a i Krusta z końca lat 90. były absolutnie miażdżące, można więc spodziewać się potężnej dawki surowego drum’n'bassu i jungle pożenionego z jazzem. DJ-om towarzyszył będzie równie legendarny Dynamite MC.

Lubomyr Melnyk

Lubomyr Melnyk to ukraiński pianista i kompozytor znany z racji swojej techniki gry na fortepianie – continuos music – polegającej na graniu szybkich nut i skomplikowanych serii nut, zwykle przy użyciu pedału forte, który generuje dodatkowe pogłosy. Uważany jest za najszybszego pianistę świata, jego utwory utrzymane są w tempie 12-14 nut na sekundę. Melnyk był aktywny przede wszystkim w latach 70. i 80. jednak dzięki wytwórni Erased Tapes, która w XXI wieku wznowiła sporą część jego materiału, dziś przeżywa drugą młodość występując w miejscach, gdzie muzyka klasyczna dotąd rzadko była prezentowana, np. na tegorocznej edycji festiwalu Primavera Sound.

Matrixxman

Matrixxman to zeszłoroczny debiutant wywodzący się z wytwórni Ghostly International. Jak sugeruje jego ksywka, Matrixxman interesuje się przyszłością i jej mrocznymi wizjami. Z upodobaniem tropi teorie spiskowe, a do tego jest fanatykiem Z Archiwum X. Z kolei Homesick to spora porcja mrocznego techno, która po równo czerpie z wszystkich trzech źródeł gatunku – Detroit, Chicago i Berlina. Materiał jest niezwykle zmechanizowany i jeśli ma być wizją przyszłości Matrixxmana to najbliżej jej chyba do filmowej odsłony Blade Runnera.

Aux88

O ile Matrixxman to jedna z wschodzących gwiazd techno z USA, o tyle Aux88 to absolutna legenda. Grupa zaczynała pod koniec lat 80. grając w Detroit covery Cybotrona i Model500 używając do tego mało znanych wówczas syntezatorów midi. Początkowo znani jako RX-7 szybko wyrośli na czołowych innowatorów electro. Grupa tworzona wówczas przez Tommy’ego Hamiltona, Keitha Tuckera i Anthony?eo Hortona podpisała kontrakt z dowodzoną przez Juana Atkinsa wytwórnią Metroplex. W trakcie swojej kariery grupa przechodziła liczne mutacje – zarówno brzmieniowe jak i personalne, jednak cały czas pozostawała jednym z ciekawszych projektów sceny klubowej Detroit.

Kid Simius

Młody chłopak z hiszpańskiej Granady wyemigrował do Berlina, gdzie postanowił spróbować swoich sił w muzyce. Otoczył się niezliczoną ilością syntezatorów oraz żywych instrumentów i zaczął grać niezwykle energetyczne koncerty, w dużej mierze bazujące na improwizacji. Jednocześnie Kid Simius uwielbiał proste i chwytliwe melodie i nieważne było dla niego czy gra je na gitarze czy na Moogu. Na wydanym w 2012 roku albumie do powyższej mieszanki dorzucił jeszcze inspiracje muzyką hiszpańską. Z kolei na zeszłorocznej EP-ce do współpracy zaprosił m.in. członków grupy Bonaparte, a sam zaczął śpiewać.

Beneficjenci Splendoru

Już za kilka dni ukaże się czwarty album Beneficjentów Splendoru, projektu Marcina Staniszewskiego – niegdyś dziennikarza, dziś głównie muzyka – w ramach którego celnie i zwykle bardzo ostro komentuje otaczającą nas rzeczywistość. Po utrzymanej w klimatach brudnego electro płycie Bóg, Honor, Mam Talent, Staniszewski zamierza zwrócić się w stronę hip-hopu, choć znając jego poprzednie dokonania, raczej daleko mu będzie do kanonicznej odmiany gatunku. Po wydanym w ubiegłym roku singlu Prezydent Klenczon wiadomo, że lekko nie będzie, a jeśli komuś się należy, to na pewno mu się w tekstach Beneficjentów dostanie. A niewykluczone, że tym co się nie należy – także.

Slalom

Supergrupa założona przez Bartłomieja Tycińskiego (Mitch & Mitch, Alte Zachen, Starzy Singers), Bartosza Webera (Baaba, Mitch & Mitch) i Huberta Zemlera (Piętnastka, Natalia Przybysz, Moped) pod skrzydłami wytwórni LADO ABC. Muzyka grupy jest tak różnorodna jak zespoły, z których wywodzą się ich członkowie. Podstawowy skład to gitara hawajska, sampler i syntezator analogowy. Brzmieniowo Slalom usilnie stara się uniknąć klasyfikacji balansując gdzieś pomiędzy krautrockiem, country i muzyką improwizowaną. Grupa ma na koncie dwa albumy. Ostatni z nich zatytułowany jest Wunderkamera, a muzycy opowiadają na nim za pomocą osobliwych dźwięków o gabinetach osobliwości z przełomu XVI i XVII wieku.

W tym roku Festiwal zyska także nową scenę. W trakcie dwóch festiwalowych dni w mniejszej sali NOSPR można będzie posłuchać jazzu i muzyki neoklasycznej w wyjątkowych warunkach – kameralna sala, podobnie jak główna, cechuje się fantastyczną akustyką. Scena pomieści kilkaset osób i będzie spokojną przystanią pomiędzy znacznie głośniejszymi brzmieniami płynącymi z pozostałych stron Festiwalu.

Tauron Nowa Muzyka
Katowice
18.08-21.08.2016

Dwudniowy karnet – uprawnia do udziału w festiwalu w dniach 19.08 – piątek i 20.08 – sobota: 200 zł (do końca marca).
Do kupienia online: www.biletin.pl, www.biletomat.pl, www.ebilet.pl, www.ticketpro.pl, www.ticketportal.pl oraz stacjonarnie w Jazz Club Hipnoza (Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice) – sprzedaż od lutego 2016.

źródło: www.festiwalnowamuzyka.pl