Aktualnościprzemek

Open Source Art Festival- start za dwa dni!

Aktualnościprzemek

Open Source Art Festival.

Koncentracja na dźwiękach i obrazach przestrzeni.

Trzecia edycja Open Source Art Festival odbędzie się w Sopocie i Gdańsku w  dniach 13-15 września. Co nas czeka? Trzy dni prezentacji niszowych projektów muzycznych i wideo wykorzystujących w procesie twórczym wolne oprogramowanie, czyli narzędzia open source’owe.

W tym roku na festiwalu wystąpią: Maciej Bączyk, Zenial, Arszyn, Kyoka, kyoka, ryoji ikeda i Herman Kolgen. Wszystkie wydarzenia projektu mają na celu wzbudzić w młodych mieszkańcach całego kraju, nowe, wieloaspektowe spojrzenie na dźwięk, obraz, ruch i możliwości jego użycia. Motywem przewodnim III edycji jest TEST, jako badanie relacji pomiędzy punktami wydajności urządzeń elektronicznych, a progiem ludzkiej percepcji. Pierwsza edycja Open Source Art Festival odbyła się przy współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury i  Państwową Galerią Sztuki w Sopocie w ramach Prezydencji Polskiej w Unii Europejskiej w roku 2011.

Program

PIĄTEK // 13 WRZEŚNIA 2013 // PGS SOPOT

20.00 ? 20.30 Maciej Bączyk | to się nigdy nie skończy | live performance A/V

21.00 ? 21.45 Zenial | premiera płyty Chimera | live performance A/V

22.00 ? 22.45 Arszyn | A capital letter | live performance A/V

SOBOTA // 14 WRZEŚNIA 2013 // PGS SOPOT

21.00 ? 21.45 kyoka | live performance A/V

22.00 – 22.45  ryoji ikeda | test pattern | audiovisual live performance

NIEDZIELA // 15 WRZEŚNIA 2013 // CENTRUM ŚW. JANA

21.00 ? 22.00 Herman Kolgen | inject | audiovisual live performance

Artyści:

Maciej Bączyk

Czeka nas kolejna odsłona projektu “To się nigdy nie skończy”. Artysta do jej wykonania wykorzysta motyw taśmy magnetofonowej, rozwijającej się w “nieskończoność”. Instalacja będzie miała charakter performatywny, odbędzie się na żywo i będzie wzbogacona o wielokanałową projekcją . Dodatkowym elementem tej instalacji będzie minimalistyczna oprawa muzyczna, którą artysta skomponuje specjalnie na III edycję OSA Festival.

Maciej Bączyk mieszka we Wrocławiu. Ukończył wydział kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się muzyką, video i innymi działaniami w których dźwięk przecina się z innymi mediami (głównie w obszarze sztuki jakkolwiek również poza nim).Grał w zespołach: AGD i Robotobibok, aktualnie gra w zespole Małe Instrumenty. Jest pomysłodawcą i koordynatorem projektu “Niewidzialna mapa Wrocławia” – pierwszego przewodnika po Wrocławiu stworzonego przez ludzi niewidzących. Współpracuje z Galerią Entropia w ramach cyklu – AudioEntropia. Prowadzi pracownię nowych mediów we Wrocławskiej Szkole Fotografii oraz współpracuje z wydziałem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim.

Zenial

Soniczny performance, gdzie głównym źródłem dźwięków jest pole elektromagnetyczne kontrolowane i wytwarzane przez walkmany. Istotnym motywem są interferencje z różnymi obiektamii i krótkimi falami radiowymi. Pośród tego pojawiają się głosy niewiadomego pochodzenia na wzór trechniki EVP. Podczas festiwalu zostanie zaprezentowany material z nowego wydawnictwa “Chimera”.

Łukasz Szałankiewicz - artysta utożsamiany z Sanokiem i Krakowem. Sound artist, historyk, kurator muzyki elektronicznej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Zenial w swojej pracy skupia się zarówno na muzycznych poszukiwaniach, jak i audiowizualnych występach oraz interaktywnych instalacjach.Poza działalnością stricte muzyczną zajmuje się promowaniem twórców polskich w kraju i za granicą. Współtwórca wydawnictwa Audiotong. Działał również prężnie przy organizacji kilku festiwali. Wydaje albumy jako Zenial oraz kiedyś Palsecam, wraz z Maciejem Szymczukiem tworzy projekt AABZU, a wspólnie z prof. Markiem Chołoniewskim udziela się w projekcie Dizzy Kinetics. Wybrane ważniejsze ostatnie działania w 2012:

instalacja audio-wizualna w Zachęcie w ramach festiwalu Warszawska Jesień (dla Małej Warszawskiej Jesieni), reinterpretacja utworu Bogusława Schaeffera na SoundExchange Festival, prezentacja dorobku i warsztaty Massachusetts Institute of Technology/Cambridge.

Arszyn

Kamera statycznie filmuje klawiaturę laptopa. Poszczególne klawisze są wciskane przy pomocy specjalnie przygotowanych ruchomych cewek na kablach audio podłączonych do nagłośnienia (interface’u audio laptopa). Performer wciska klawisze pisząc w edytorze tekstu jednocześnie generuje dźwięki przy pomocy cewek “wąchających” pole elektromagnetyczne wytwarzane podczas pracy komputera, przez elementy elektroniczne umieszczone w jego wnętrzu pod klawiaturą.

Warstwę wizualną performance stanowią dwie równoległe projekcje. Pierwszy obraz przedstawia aktywność rąk performera podczas pisania na klawiaturze, drugi to widok edytor tekstu z ekranu laptopa.

Krzysztof Arszyn Topolski to elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera oraz tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Jest kuratorem cyklu Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist.

kyoka

Kyoka pracuje jako muzyk / kompozytorka w Berlinie i Tokio, a znana jest z bezpośredniego podejścia do muzyki i ciężko-szorstkich dźwięków, w wyniku których tworzy połamany beat pop z eksperymentalno-tanecznymi rytmami.

Dorastała w Japonii, uczęszczając już we wczesnym dzieciństwie na lekcje gry na pianinie, flecie i syamisen. Podczas słuchania i nagrywania audycji radiowych na taśmie, zainteresowała się możliwością zarysowania i pocięcia taśmy magnetofonowej i wkrótce zaczęła stosować magnetofon jako zabawkę do cięcia, edycji i produkcji pierwszych szorstkich dźwięków. W 1999 roku zaczęła badać możliwości syntezatorów / komputerów i podczas pobytu w Los Angeles od 2004 roku do 2008 roku, tam też cieszyła się odniosła pierwszymi sukcesami, gdy jej utwory pojawiały się w lokalnych stacjach radiowych. W 2008 roku ukazał się jej pierwszy album. W 2012 roku dołączyła do niemieckiej wytwórni Raster – Noton, wydając pod ich szyldem pierwszy europejski album iSH.

RYOJI IKEDA

Urodzony w 1966 w Gifu w Japonii, mieszka i tworzy w Paryżu. Japoński kompozytor  elektroniczny. Ryoji skupia się na szczegółach ultradźwięków i częstotliwości oraz na esencjonalnej charakterystyce dźwięku samego w sobie. . Jego albumy “+/” (1996), “0° C”(1998) i “Matrix” (2000) zostały uznane jako najbardziej radykalne i innowacyjne przykłady współczesnej muzyki elektronicznej. Wraz z Carstenem Nicolai?em (Alva Noto) pracuje nad wspólnym projektem nazwanym Cyclo., który bada struktury błędu oraz powtarzalność loopów w oprogramowani komputerowym i w muzyce programowanej komputerowo, wraz z modułami audiowizualnymi dla wizualizacji w czasie rzeczywistym.

HERMAN KOLGEN

Inject to ponad godzinny modułowy performance audiowizualny w formacie video HD o wielokanałowym dźwięku. Ciało ludzkie jest wprowadzone do cysterny. W ciągu 45 minut ciśnienie cieczy wywiera na niego wiele neurosensorycznych transformacji. Począwszy od naskórka do jego systemu nerwowego, który reaguje na napływu lepkości w płynnej komorze. Jego kora mózgowa, której brakuje tlenu , stopniowo traci  pojęcie rzeczywistości. Jak ludzkie króliki doświadczalne : ciało staje się materią – organem, którego stany psychiczne są przedmiotem kinetycznych obrazów o osobliwych tymczasowych przestrzeniach.

Przy pomocy różnorodnych cyfrowych nagrań wideo i ujęć fotograficznych Kolgen  stworzył wiele serii czasowych sekwencji zdjęć, które potem zmontował w elastyczny  i modułowy utwór. To w dużej mierze kwestia progresywnej narracji, która jest w nieustannym kręgu wpływów i ruchu, gdzie rzeczywistość jest stale w dyslokacji.  Wybrane pokazy projektu Inject odbyły się dotychczas w: Taipei, Taichung, Brukseli, Francji, Montrealu, Urugwaju, Argentynie, Portugalii. Hiszpanii, Austrii, Holandii, Filipinach, w Niemczech.

źródło: materiały prasowe